Kostpolitik

Kostpolitik Sydøstskolen Hjørring

Bagterp - og Muldbjerg undervisningssted

Målet med Sydøstskolens kostpolitik er at støtte sundheden i relation til kost og ernæring hos elever i skole og SFO.

Disse mål skal nås ved følgende:

Samarbejde mellem skole og forældre:

Vi forventer at eleverne har spist morgenmad, inden de møder i skole.

At de har en sund og fornuftig madpakke eller penge med til at købe mad i kantinen. At forældrene taler med deres barn om, hvad pengene skal bruges til.

SFO:

Tilbyder et sundt morgenmåltid til eleverne

Der serveres et let eftermiddagsmåltid med groft brød, frugt mm. Ved specielle lejligheder kan der serveres kage og lignende.

Kantinen:

Tilbyder både et supplement til madpakken og et helt måltid, som tager udgangspunkt i sunde råvarer.

Der er adgang til frisk drikkevand – hvor eleverne kan fylde deres drikkedunk

Maden afspejler det almindelige liv, hvilket betyder at der af og til serveres f.eks. fransk hotdog, kage og årstidsrelaterede retter. Maden varieres og planlægges med udgangspunkt i de gældende officielle kostråd.

Kantinepersonalet er behjælpelige med at vejlede eleverne, når de køber.

Kantinen implementerer så mange økologiske råvarer, som det er økonomisk muligt.

Begge produktionskøkkener (Bagterp og Muldbjerg) arbejder ud fra samme principper, men der er forskel på kundernes madvaner og kapaciteten i de enkelte køkkener, derfor kan pris og udvalg ikke sammenlignes på de to undervisningssteder.

Madplanen forefindes på skolens hjemmeside under det enkelte undervisningssted.

Vedtaget i skolebestyrelsen februar 2018