Mål- og indholds-tema. | Mål | Aktivitet/praksis/ vi vil |
Idræt og bevægelse. | - At børnene oplever glæde ved at bevæge sig og selv søger det.
- At barnet sætter pris på fysisk aktivitet.
- At børnene dagligt har mulighed for at deltage i fysiske aktiviteter.
| - Vi benytter hallen / hallens sal, når der er mulighed for det. Ellers bruger vi auditoriet
- Ugentlige løbeture fra påske og 10 uger frem, hvor alle kan være med.
- Forskellige boldaktiviteter, som rummer mange børn.
- Legepladsen er ramme for daglige tilbud om forskellige aktiviteter, såsom mooncars, boldspil, klatretårn, fodboldbane osv.
- Skoven bruges til hulebyggeri, tarzanbane, pacure, krigslege osv.
- Klassens smartboards bruges til at afspille musik, som kan danses til
- Vi prioriterer at gå, når vi skal ud af huset
|
Sproglige udtryksformer. | - At barnet bruger en ordentlig omgangstone og kan udtrykke sig på forskellige måder.
| - Udfordre børnene gennem leg, spil, teater, osv
- Højtlæsning
- Brug kroppen som udtryksform
- Være rollemodeller
- At lære børnene at lytte, give plads til andres mening
|
Forældresamarbejde. | - Et endnu bedre samarbejde med forældrene til støtte for barnets trivsel.
| - Information til forældrene om barnets hverdag i SFO
- Være imødekommende overfor forældre
- Tilbagevendende arrangementer hvor forældrene deltager
- Dialog om barnets trivsel
- Skabe mulighed for den gode og den svære samtale
- Være aktiv deltager i skole/hjem samtaler og gøre barnets personlige udvikling synlig
- Til skole/hjemsamtaler deltager pædagogerne i 0. kl og efter behov i 1. 2. og 3. klasse
|
Brobygning og overgange. | - Tryg overgang for alle børn.
| - Førskolebørnene kommer på besøg
- Billeder af personalet på skolen hænges op i alle børnehaver
- Overleveringsmøder
- At vi møder forældrene og fortæller om børnehaveklassen og SFO så forældrene er trygge
- Børnene får gennem besøg kendskab til lokaler og udelegemuligheder
|
Arbejdet med børn med særlige behov. | - At styrke børn med særlige behov så de føler sig inkluderet.
| - Styrke, opmuntre og aktivere til deltagelse i fællesskabet
- Arbejde med aktiviteter der rummer alle børn
- Give børnene nogle strategier til konflikthåndtering
- Opmuntre og aktivere alle børn til at have gode relationer
- Arbejdsmetoder i skole og SFO er det samme
- Arbejde med alle børns rummelighed
- Støtte op så tingene lykkedes
|
Lektiestøtte på forældreniveau. | - At sikrer mulighed for lektiestøtte.
| - Stille et lokale til rådighed, hvor der er ro og mulighed for fordybelse
|
Barnets sociale, kulturelle og personlige udvikling. | - At alle børn kan udfolde sig uanset nationalitet og diverse udfordringer.
- At der dannes venskaber på tværs af klassen.
| - Støtte barnet i at danne relationer
- Arbejde med konflikthåndtering
- Pædagogiske tiltag, hvor barnet må vente på tur, udskyde egne behov og lære sociale spilleregler
- Gennem succesoplevelser bliver barnet hørt og taget alvorligt, dette styrker selvværdet
- Ansvarlighed ift. Ipad og materialer
- Arbejder med forskellige temaer ifølge vores årshjul
|
Natur og udeliv | - At bevidstgøre børn omkring dyr og natur.
- At kunne bruge naturen til at bevæge sig i med de muligheder og udfordringer den har.
| - Vi bruger årstiderne i de aktiviteter, der sættes i gang
- Giver børnene kendskab til faunaen omkring skolen
- Aktiviteter på bålpladsen
- Brug af skoven som legeplads med respekt for træer og insekter
- Vise børnene insektlivet
- Lade børnene bruge skoven, så de selv får oplevelser i naturen
|
Kreativitet/musisk aktivitet. | - At udfordre børnene til at udtrykke sig gennem kreativitet, bevægelse og musik med stor fantasi
- At børnene har kendskab til forskellige materialer.
| - Vi tilbyder forskellige kreative aktiviteter
- Vi laver forskellige kreative aktiviteter med årstiden og dennes traditioner som udgangspunkt
- Vi tager på ture når der er mulighed for det, især i ferierne.
|